Liší se Uhura z roku 1966 od té, kterou filmaři či filmařky představili*y v roce 2009? Autoři či autorka nebo autor práce zanalyzuje, jaké vlastnosti a typy chování byly přisuzovány ženám a mužům v různých sériích či filmových zpracováních Star Treku a jak se pojetí žen a mužů v této franšíze vyvíjelo v čase.
Vymyslete si téma a přihlaste se!
(nebo si vyberte z naší nabídky)
Výběr tématu je pro vaši práci klíčový. Nechte se inspirovat jedním z témat, které jsme pro vás navrhly, nebo si vymyslete vlastní a vepište ho do přihlašovacího formuláře. Zvolte si takové téma, které vás zajímá, aby vás bádání a psaní bavilo. Nebojte se přijít s něčím originálním a neotřelým, kreativita se cení. Navržená témata budou přibývat.
O čem píšou české spisovatelky
Jaká témata a jaké žánry si vybírají české spisovatelky? Autoři či autorka nebo autor identifikují žánry a v rámci vybraných žánrů také témata, kterým se věnují české spisovatelky a určí, zda některá převládají a jiná chybí a pokusí se vysvětlit, proč tomu tak je.
Kampaň o tématu sexuálního obtěžování MeToo zahýbala světovou veřejností a jen málokdo o ní neslyšel. Přesto v chápání východisek kampaně existují velké rozdíly. Prozkoumejte například na své škole, co si lidé o kampani myslí a porovnejte to s východisky iniciátorek samotné kampaně.
O čem vlogují muži a o čem ženy? Říká se, že holky na Youtube vlogují o kosmetice a módě, kluci o hrách. Ale není to jenom stereotyp? Analyzujte české prostředí na Youtube a interpretujte rozdíly, které objevíte.
Vynálezy a vynálezkyně: co vynalezly ženy
Věděly*i jste, že vynalezení myčky či cirkulárky se zasloužily ženy? O ženách vynálezkyních toho ale většinou tolik nevíme. Prozkoumejte, za kterými vynálezy stojí výhradně ženy a u kterých hrály významnou roli, ale nejsou s nimi běžně spojovány.
Stereotypy ve sportu
S jakými stereotypy ohledně ženství a mužství se setkávají sportovci a sportovkyně? Udělejte například hloubkové kvalitativní rozhovory se sportovci a sportovkyněmi a odhalte, jestli je sportovní prostředí méně nebo více stereotypní než jiné.
Političky a politici často o rovnosti žen a mužů hovoří nebo na ni ve svých projevech nepřímo naráží. Práce bude analyzovat výroky vybraných politiků a političek a způsob, jakým se vztahují k rovnosti žen a mužů.
Ačkoliv se o rovnost žen a mužů v minulosti zasloužily ženy z nejrůznějších koutů Česka, ve veřejném prostoru se zmiňují především ty z velkých měst. Autoři či autor nebo autorka práce zmapuje životy žen, které v historii ovlivnily určitý vybraný region či oblast, a najde mezi nimi souvislosti či rozdíly.
Škola hraje významnou roli v socializaci lidí do společnosti. Střední škola je místem, kde žáci a žákyně začínají přemýšlet nad svými životními dráhami. Ovlivňuje je prostředí školy utvářené spolužáky*němi, pedagogy*žkami či jinými zaměstnanci*kyněmi školy. Škola je také místem upevňování stereotypů a společenských norem. Je tudíž institucí, která...
Učebnice se podílejí na šíření zjednodušených představ o mužích a ženách. Ženy často zobrazují v rolích matek pečujících o děti a domácnost. Muže spojují spíš se světem práce. Muži a chlapci více vystupují v aktivních a tvořivých rolích, dívky bývají zmiňovány obecně méně, a když, tak často v pasivních rolích.
Způsoby diskriminace žen na pracovním trhu
Ženy mají o 22% menší platy než muži. To souvisí s tím, že většinou obsazují hůře placené pozice a do některých zaměstnání mají jen omezený přístup přístup.
Kvóty jako opatření na podporu vyrovnanějšího zastoupení žen a mužů v politice jsou zdrojem bouřlivých společenských diskuzí. Hodně lidí kvóty bezmezně zatracuje, jiní je stejně významně podporují.